shadow

Expoziția memorială „Rezistență și represiune în Bihor”

Maria Tilvescu-design expozitie-Plansa 2

Expoziția memorială „Rezistență și represiune în Bihor”, din Muzeul Cetăţii şi Oraşului Oradea (subsolul Corp K, cu 10 încăperi)

      — imaginile sunt din perioada de lucru, proiectul este „in progress”,         vernisajul va avea loc în acest an —

  • În loc de misiune

Noul proiect expoziţional, din punctul de vedere al tematicii, va încerca să surprindă mai multe aspecte: contextul general național și internațional după al Doilea Război Mondial, represiunea în România, rezistența și represiunea în Bihor: cele trei centre de detenție – Cetatea, Securitatea și Penitenciarul din Oradea, categorii de deținuți (preoți, minori, femei), acțiuni și organizații anticomuniste, revoltele țărănești din 1949, sistemul concentraționar, biografii. Una dintre „celule” va fi transformată într-un spaţiu unde vizitatorii vor putea să urmărească interviurile cu foştii deţinuţi politici bihoreni.       

  • Când s-a înființat?

      Spațiul expozițional s-a deschis publicului pe 22 decembrie 2015, cu titlu provizoriu – oferind spre vizitare 4 încăperi cu tema de mai sus și celelalte 6 cu expoziția itinerantă „Memoria suferinţei”, realizată de Centrul de Studii în Istorie Contemporană în colaborare cu Fundaţia Hanns Seidel România.

      În decembrie 2016 expoziția a fost completată cu piesele de muzeotehnică             care vor consolida și concretiza conceptul și misiunea. Se va redeschide         publicului la începutul acestui an 2017.

      Echipa de lucru: dr. Cristina Pușcaș și Alin Mureșan – cercetare

  1. Irina Hasnaș – muzeografie

                                   drd. Maria Tilvescu – arhitect

Subsolul corpului K din Cetatea Oradea nu a fost folosit drept celule de detenție în perioada comunistă, dar a fost ales întrucât, după 23 august 1944, fortăreaţa medievală a fost și lagăr de internare şi triere a mai multor categorii de oameni devenite incomode pentru forţele pro-comuniste.

Muzeografic se pune accent pe atmosferă și iluminat (scenografia spațiului) și mai puțin pe abundență de informații; pe textul prezentat ca formă grafică, nu doar ca și conținut; pe interactivitatea publicului în anumite zone și pe cvasi-ascunderea unor informații în alte cazuri; pe interogarea publicului, cu evitarea oferirii unor răspunsuri. De asemenea, absența manechinelor sau a altor replici are ca scop evitarea descriptivismului și care ar putea coborî mesajul în derizoriu.

            CONCEPT ARHITECTURAL, arh. M. Tilvescu

            Fluxul vizitatorilor în interiorul memorialului este direcționat folosind lumina.

Parcurgerea aleatorie generată, diferită la fiecare coborâre în memorial, este realizată între cele două capete fixe ale traseului. Astfel, la fiecare vizitare, algoritmul luminilor generează accesul în camere în altă ordine, experiența fiecărei vizitări fiind diferită și totodată eliminând posibilitatea asocierii camerei cu o anumită informație și confuzia că spațiul vizitat este acela în care a avut loc detenția.

            Direcționare este realizată prin aprinderea, pe rând, a câte unei singure celule din cele 8 puncte flexibile. Camera aprinsă atrage astfel fluxul de vizitatori, toate celelalte rămânând în semi-obscur, informațiile vizibile fiind numele victimelor, perforate în plăcile de oțel, cu sistem de lumini în spate.

      Începutul traseului (prima celulă) expune cadrul general, printr-o instalație             centrală care conține două machete prin care sunt indicate pe hartă locurile din          Bihor și respectiv din Oradea.

      Obiectele destinate expunerii sunt volumele realizate în întregime din metal.          Posibilitățile de expunere sunt variate datorită flexibilității sistemului de bare     și țevi metalice, iar exponatele sau informațiile pot fi schimbate sau completate pe parcurs.

      Elementul central al fiecărui volum este reprezentat de o prismă din plăci de          oțel, ce are perforată pe o singură fațetă (cea vizibilă dinspre coridor) nume ale          deținuților din Bihor.

      Parcurgerea memorialului se încheie cu prezentarea interviurilor realizate cu          mai mulți deținuți politici bihoreni. Proiecția se realizează printr-un ecran amplasat într-o bandă de metal cu decupaj.

  • Există o colecție, o arhivă sau o bază de date? Ce cuprinde? Este de uz intern sau extern?

      O serie de obiecte, fotografii, documente, multe dintre ele donate sau oferite          spre copiere de către foști detinuți politici sau famiile lor. Parte din ele vor fi expuse, parte depozitate.

      De asemenea, interviurile audio-video realizate cu foștii deținuți politici vor fi       puse la dispoziția vizitatorilor.

  • Principalele activități

      Ghidaj, programe pentru elevi, întâlniri cu foștii deținuți politici, articole, participări la conferințe, lansări de carte etc.

  • Planurile de viitor

      Stabilirea condițiilor de conservare a pieselor din expoziție, mărirea colecției,        traducerea textelor în limba maghiară și engleză.

  • Cu cine colaborați?

      Cu AFDPR, cu IICCMER, ziare, persoane particulare.

  • Program de vizitare (dacă e cazul)

      Subsolul K din Cetatea Oradea,  programul de vizitare al Muzeului Cetății și         Orașului Oradea, de marți până duminică, în intervalul orar 9.00 – 17.00.

  • webside

      www.memoriarezistentei.ro

            Articole presă

  1. http://www.crisana.ro/stiri/eveniment-1/expozitie-permanenta-inaugurata-in-22-decembrie-in-cetatea-oradea-represiunea-in-perioada-comunista–1699.html
  1. http://www.ebihoreanul.ro/stiri/ultima-or-31-1/muzeul-represiunii-comuniste-din-bihor-a-fost-inaugurat-partial-in-cetatea-oradea-foto-124754.html
  1. http://www.evenimenteoradea.ro/eveniment/sambata-tur-ghidat-al-expozitiei-rezistenta-si-represiune-in-bihor/
  1. http://www.evenimenteoradea.ro/info/rezistenta-si-represiune-in-bihor-expozitia-care-trebuie-vazuta-foto-video/
  • Persoane de contact

      Cristina Pușcaș, cristinpuscas@yahoo.com

      Maria Tilvescu, tilvescu.maria@gmail.com

      Alin Mureșan, alin.muresan@yahoo.com

      Irina Hasnaș, irina.hasnas@iiccmer.ro